تأثير صداهاي مادون آستانه شنوايي بر احساسات آدمي

زیست شناسی بچه های 90دانشگاه جیرفت

هدفهای بزرگ انسانهای بزرگ می طلبد

 

مشخص شده است كه گرچه گوش انسان اصواتي را که پايين تر از آستانه 20هرتز باشد، نمي تواند بشنود، اما براحتي آن را احساس مي کند.
محققان انگليسي   نشان داده اند كه صداهاي مادون آستانه شنوايي، احساس تشويش و دل نگراني و غم  و اندوه و ترس و اضطراب در آدمي ايجاد مي كنند. گوش انسان قادر است اصواتي را با تواتر 20 كيلو هرتز تا 20 هرتز بشنود. اصوات دسته اول زيرتر از صداي خفاش ها هستند و اصوات دسته دوم بم تر از آواي نهنگ ها و وال ها، اما برخي از ارگ هاي موجود در كليساها مي توانند اصواتي با تواتر 16/4 هرتز توليد كنند كه پائين تر از آستانه شنوايي آدمي است. اين محققان براي بررسي مسئله مورد نظر با همكاري گروهي از فيزيكدانان، نت هاي ساكتي به نت هاي موسيقي هايي كه در كنسرت اجرا مي شد اضافه كردند و به هر يك از شركت كنندگان در كنسرت يك پرسشنامه دادند تا نظر دهد كه آيا در جريان گوش دادن به موسيقي هايي كه در كنسرت نواخته مي شد احساس روحي خاصي متناظر با نت هاي ساكت داشته است يا نه.  نتيجه نظرخواهي آن بود كه شنوندگان گزارش دادند ميزان احساسات غير متعارف آنان در جريان پخش شدن اصوات بم پائين تر از آستانه شنوايي به ميزان 22 درصد بوده است. برخي احساس لرزش در مچ دست خود داشته اند و برخي معده شان دچار احساس عجيبي شده و در بعضي ضربان قلب افزايش يافته و شماري نيز احساس نگراني شديد عارضشان شده و گروهي نيز ناگهان خاطره يكي از احساسات تلخ گذشته برايشان تجديد شده است. به اعتقاد محققان منابع طبيعي توليد اصواتي كه پائين تر از آستانه شنوايي قرار دارند نظير باد و حركت تند هوا، صداي ناشي از كار دستگاه هاي تهويه و صداي ناشي از حركت وسايط نقليه، همگي مي توانند احساسات ناخوشايند را در افراد ايجاد كنند، اما افراد بر روي اين احساسات خود در محيط هاي مختلف اسامي مختلف مي گذارند.
به عنوان مثال ، قدرت امواج فروصوتي که توسط طوفان هاي قوي جوي ساتع مي شود ، معادل نيروي الکتريکي است که توسط شهري با 100هزار نفر جمعيت مصرف مي شود. به اين ترتيب مشخص شد که چرا آمار خودکشي در مناطق آلپ و قسمتهاي غربي ايالات متحده بسيار بالاست محققان معتقدند که بادهايي که در رشته کوهها مي وزند مي توانند امواج فروصوتي توليد کنند که روزها باقي مانده و سبب بروز واکنش هاي بيولوژيکي ناشناخته اي مي شوند. پس اگر در يک مکان مرموز دچار يک احساس مرموز شديد ، دنبال عوامل ماورائ طبيعي نباشيد تنها کافي است که همه چيز را به گردن امواج فروصوت بيندازيد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+نوشته شده در یک شنبه 19 خرداد 1392برچسب:,ساعت13:37توسط عبدالستار بخنو | |